Interactieontwerp: Wervingscampagne IKEA

Posted on .

Ook grote organisaties zoals IKEA worstelen met het vinden van voldoende en goed nieuw personeel. Hoe krijg je iemand zo ver dat hij of zij overweegt een baan te accepteren.

Voor mijn werk heb ik in opdracht van Steam voor IKEA een interactieontwerp gemaakt voor de website bij de nieuwe wervingscampagne “Wat maak jij van IKEA?“. Het project bestond uit twee delen: Als eerste werden alle medewerkers gevraagd enkele uitspraken te noteren over hun werk bij IKEA. Die uitspraken konden ze via internet invullen en versturen. Met die uitspraken is het tweede deel van de campagne gevoed. In een speciale actie website kun je door wolken van medewerkers vliegen en hun uitspraken lezen. Zo kun je alvast kennismaken met nieuwe/toekomstige collega’s.

Flash en 3D

Het was al weer een aardige tijd geleden dat ik iets met Flash had gedaan, maar sinds Flash behoorlijk volwassen is geworden met ActionScript 3, kon ik redelijk snel aan de slag. De bedoeling was dat er voor de actiewebsite een gevoel van vliegen werd geƫvenaard, dus moest er een 3D omgeving komen. Maar Flash heeft geen standaard mogelijkheden voor 3D. Die moet je dus zelf programmeren. Aan de hand van enkele voorbeelden op internet ben ik tot het huidige resultaat gekomen, want deze campagne site heb ik ook zelf gebouwd. Het grafisch ontwerp is van Steam en/of Richard Bastiaanse.

Een van de wolken met medewerkers in de actiewebsite.
Een van de medewerkers met haar uitspraken.
Gesorteerd op afdeling worden de wolken wel erg druk.
Op ludieke wijze kun je uitvinden waar je het beste past bij IKEA en wat een functie precies inhoud.
In 5 korte filmpjes wordt het werken bij IKEA toegelicht.
Een blad uit het interactieontwerp voor de wervingswebsite.