Telefoonterreur: Nederlandse Energie Maatschappij

Posted on .

Vandaag werd ik gebeld door iemand van “De Nederlandse Energie Maatschappij” met direct de mededeling dat ik minder ging betalen voor mijn energierekening. Er volgde een gesprek in uitsluitend de meedelende vorm. Er is slechts één vraag gesteld: of ik akkoord ging met de aanbieding. Ik stond perplex! Zo’n brutale verkoop heb ik nog nooit […]

Vandaag werd ik gebeld door iemand van “De Nederlandse Energie Maatschappij” met direct de mededeling dat ik minder ging betalen voor mijn energierekening. Er volgde een gesprek in uitsluitend de meedelende vorm. Er is slechts één vraag gesteld: of ik akkoord ging met de aanbieding. Ik stond perplex! Zo’n brutale verkoop heb ik nog nooit meegemaakt.

Duw-door-je-strot-marketing?

Er wordt je doodleuk verteld dat je een nieuw product krijgt. In dit geval lagere kosten voor energie. En “of dat niet leuk is?” En of het goed is dat even “de gegevens in de computer worden geklopt?”.

Nu duurde het bij mij al even voor ik door had wat voor gesprek dit was, laat staan onze oudere of minder alerte medemens.

Ik vind het schandalig dat op deze wijze producten aan de man worden gebracht. Zonder dat er duidelijk wordt gemaakt dat het hier gaat om een verkoopgesprek. Daarnaast wordt je ook nog eens voorgehouden dat het hier om een aanbieding van ENECO gaat. “Want dat blijft gewoon je leverancier en daar kun je terecht met klachten”. Dat zeggen ze natuurlijk niet zo (want dat mag niet), maar zo komt het wel over. Ook niet zo handig om direct over klachten te beginnen trouwens…

Hoe weten ze dat?

Na enig doorvragen kwam ik er achter dat het hier om een verkoopgesprek ging. Dan vraag ik mij al direct af hoe weet deze persoon dat ik klant ben bij ENECO en welke producten ik daar afneem? Vandaar ook mijn verwarring.

Gewoon een goede aanbieding

De man die ik aan de lijn had, vond ook helemaal niet dat dit een nogal vreemde wijze van verkoop was, ik kon mij immers binnen de 7 dagen die de wet voorschrijft weer bedenken? En het was wel een heel goede aanbieding, want zo werd mij op het hart gedrukt: volgend jaar gaan de tarieven met wel 21% omhoog. Dat noem ik gewoon ordinaire bangmakerij.

Wat is dit voor belachelijk gedrag? Mij wordt bijna een product aangesmeerd op een wijze waarbij steeds wordt geprobeerd om de persoon aan de lijn steeds ‘ja’ te laten zeggen. Het zal nog wel zijn opgenomen ook. Misleiding is hier wel het juist geplaatste woord. Sjonge, wat zul je dan ongelooflijk trots zijn op je werk zeg!

OPTA en Infofilter

Het klachten formulier van de OPTA wees mij op Infofilter waarop ik mij dan ook direct heb ingeschreven. Nu maar hopen dat die verkooplui ook af en toe die ban-list updaten.

Comments

Blijkbaar ben ik niet de enige die deze wijze van verkoop niet zo goed kan waarderen. Bij Tros Radar hebben ze een forum vol klachten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Author


Comment

  1. You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Bert de Weerd user experience designer